Food generation: když jídlo je láska

Posledních několik let všude kolem nás vidíme jídlo, ze kterého se pomalu stává kult. Nejenom že ho vidíme několikrát denně na svém talíři, ale vykukuje na nás především z médií. Fotíme ho a sdílíme na sociálních sítích, přes jídlo se seznamujeme s novými kulturami, trávíme volný čas tím, že navštěvujeme podniky, kde vaří ze zajímavých potravin, a pak se o tom bavíme s kamarády u brunche nebo večeře. Někteří se dokážou jídlem uživit, a to nejenom tím, že vaří, ale také tím, že o jídle píšou nebo ho fotí. Milujeme jídlo natolik, že tato láska může vyvolávat i psychické nemoci, jako jsou závislost na jídle, poruchy příjmu potravy a záchvatovité přejídání.

Zdravý životní styl a různé „diety“ se rozšiřují stejně rychle. Slovem dieta nemyslím to, když někdo chce zhubnout, ale spíš to, když se někdo stravuje jinak, než je „normální“. Například bezlepkově, vegansky, vegetariánsky, raw a tak dále. Z toho se také stává trend, a to právě díky rychlosti, kterou se tyto názory a postoje šíří.
Kdy se všechno změnilo?
Jídlo jsme milovali vždycky, ale změny přicházely postupně. Nebylo to tak, že jsme se ráno vzbudili do jiného světa, kde nás všude kolem obklopovalo jídlo. Kdyby vás zajímalo, proč se to tak rychle změnilo, odpověď by byla jednoduchá. Globalizace a spojená s tím masová média. Hlavními prvky globalizace jsou migrace osob a šíření znalostí, k čemuž dnes nejvíce přispívají právě rychlostní digitální média. Nikdy to nešlo rychleji než dnes: dáte si na Instagram fotku a za tři vteřiny ji může uvidět slečna z Austrálie nebo kdokoli jiný z jakéhokoli koutku světa.

Čím více se hranice našeho pojetí rozšiřují, tím více se rozšiřuje i nabídka jídel kolem nás a tím rychleji se seznamujeme s novými směry. Čím jednodušší přístup k informacím máme, tím rychleji se šíří nové vědomosti. Tak jsme se dozvěděli, co je to zdravý životní styl, proč bychom neměli jíst junk food, co je dobré pro naše tělo, jaké potraviny jsou kvalitnější. A pak na scénu přicházejí food blogeři, fitness blogeři a také ti, co si rádi to jídlo dají, vyfotí si ho a ještě někam sdílí. Samozřejmě ne všichni z nás tohle dělají, ale určitě víme o někom, kdo to má rád, vidíme ty příspěvky a stáváme se tak pasivní součástí food generation.
Veganství a vegetariánství je dnes strašně módní a hodně lidí se tak stravuje právě kvůli tomu, aby „nebyli jako ostatní“, a jsem ráda, že tomu tak je. Zaprvé proto, že se nabídka jídel přizpůsobuje poptávce lidí, aniž by někoho zajímalo, proč to vlastně ti lidé chtějí. A díky tomu tak máme veganské a vegetariánské restaurace a obchody, bezmasá jídla v konvenčních podnicích a různé náhražky masa, mléka, jogurtů a sýrů. Další věc je to, že člověk může přestat jíst maso proto, že to tak dělá jeho oblíbený youtuber, ale později přece zjistí, co se vlastně skrývá za masným průmyslem, a dobrovolně se vydá na veganskou cestu. Samozřejmě, je mi líto, že to někdo dělá JENOM proto, že je to „in“, ale stejně zvířata nezajímá důvod, proč je někdo nesní. Důležitý je výsledek. 

Komentáře

Okomentovat